Káliz Endre: Cybulski |
Lepedők, amelyek enyhén neorealista nápolyi stílusban száradnak a kötélen mit sem sejtve, mígnem egy szemüveges fiatalember, mai szóval terrorista, talán szabadságharcos, de minimum megtévedt pozitív hős, aki lassú és látványos haldoklásával összevérzi az egyébként sokat látott lepedőket. Innentől kezdve véres lepedők... Abban az időben még létezett a filmnyelv, rendezők és nem sztárocskák rendezték a filmeket. Januárban múlt 41 éve, hogy meghalt Zbigniew Cybulski lengyel színész. Ő a közép-európai James Dean, a lázadó ifjú egyéniség, közeli rokona Viszockij, a moszkvai bárd és Hamlet, távolabbi a francia Gérard Philipe... A rockzene ifjú halottai ( Hendrix és Joplin ) mellett még megemlíthető legtávolabbi csillagképként a szexszimbólum Monroe három férjjel és a két lelőtt Kennedyvel az ágyában... A nagy világcsavargó szintén lengyel Edward Stachura ( jómaga is fiatalon hunyt el ) egyik regénye éppen Cybulski vonatbalesetes halálával indul. Nekünk, a legnagyobb finnugor, sőt uráli nép művelt képviselőinek azonnal József Attila és Latinovits ugrik be. Zbigniew a varsói gyorsot próbálta elérni a wroclawi (középkori magyar neve: Boroszló) pályaudvaron, ám rosszul lépett, megcsúszott és... A nálam fiatalabbak kedvéért megemlítem, hogy 1927 és 1967 között élt, még a negyvenedik életévét sem töltötte be, amikor meghalt. 1954-től 1967-ig játszott filmekben, 1953-ban végezte a krakkói színiakadémiát, majd a tengerparton, illetve a fővárosi vagabund kabaré kísérleti színházban szerepelt. Az esszé nyitóképében vázolt akkoriban legendás haldoklási jelenetet Andrzejewski regényéből készült Wajda által rendezett filmben alakította. A honi hadsereg, amely a második világháborúban a németek és az ukrán nemzetiek ellen harcolt, katonájaként a szovjet típusú néphatalom első éveiben az új lengyel néphadsereg ellen küzdött. Azt feladatot kapta a földalatti mozgalomtól, hogy likvidáljon egy párttitkárt. A sikeres merényletet szerelmes éjszaka előzi meg a kis hotelszobában. Maciek és Krystyna szerelme a romos templomban, fejjel lefelé lógó Jézus Krisztus mellett szökken szárba. Wajda filmjei csupa-csupa szimbólum. Az a partizán múltból itt ragadt bádog, amiből a gyilkos főhős a rumot issza, az a modern sötét szemüveg. Most magát a rendezőt, Andrzej Wajdát idézem: „Zbigniew döntő módon járult hozzá a film sikeréhez. Eleinte nem is sejtettem, hogy éppen a legfontosabb elemet fogja hozzáadni. Játékstílusa, nemtörődömséget sugárzó gesztusai, öltözéke, szemüvege -- mindez nagyon is illett a fiatal nemzedék egyes rétegeinek külső megnyilatkozásaihoz... ... Olyan embert elevenített meg, aki benne él a háborúban, de nem hivatásból harcol... ... Költő lehetne, tudós, gondolkodó... ...S a figura tragikuma éppen abban rejlik, hogy ez a fiatalember nem fogadja el a valóságot.” |